was successfully added to your cart.

REVIEW: BMW X1 E84 sDrive18d 2010

REVIEW: BMW X1 E84 sDrive18d 2010

By August 18, 2015 Teste Drive No Comments

Salutare! Vreau să aduc în atenţia cititorilor site-ului bmwpower.md un nou format de postări, pe care l-am numit REVIEW. La acest capitol mi-am propus să testez şi să descriu cum se simt, sau se conduc unele modele de BMW, atât de îndrăgite de noi şi care se întâlnesc foarte frecvent la noi în ţară. Fie că vorbim despre o maşină nouă sau una la mâina a doua, voi încerca să ating cât mai multe laturi şi aspecte, în speranţa că vor şi utile publicului. 

În cele ce urmează mi-am propus să scot în evidenţă şi să vă vorbesc nu doar despre calităţile unui automobil bavarez, de care deseori sunt orbiţi fanatic proprietarii de BMW-uri, dar şi despre neajunsurile acestora, mai puţin discutate în presa auto de specialitate. Cât de bine îmi va reuşi acest lucru, deocamdată, nu ştiu. Rămâne ca voi, cititorii, să fiţi cei care vin cu sfaturi şi critică. Lectură plăcută!

20150909_131320

Cea mai recentă poză

 

Toate părerile expuse în acest review sunt doar opinia proprie şi sunt lucruri cu care m-am confruntat deja, pe o perioadă lungă de timp, prin urmare am reuşit să identific o groază de surprize, mai mult sau mai puţin plăcute. Voi trece în revistă chiar şi unele cheltuieli de revizie sau întreţinere, pentru a vă face o impresie cât mai clară. 

The First Sports Activity Vehicle in the Premium Compact Segment: The BMW Concept X1
20141112_193146

PROMO: BMW X1 Live Tour

 

BMW X1 E84 sDrive18d 2010. Primul contact cu acest model de crossover, a avut loc în România (Braşov 2010), la un an de la debutul oficial, în cadrul unui eveniment desfăşurat pe întreg continentul european, BMW X1 Live Tour. Pentru BMW, lansarea lui X1, era o adevărată provocare, aşa cum segmentul de crossovere compacte era o necunoscută absolută în familia germanilor. Pe atunci îmi amintesc foarte bine că am preferat să trec în grabă pe lângă “urâţenia” de maşină în nuanţa de vopsea Marrakesh Brown şi mi-am văzut de treabă admirând alte modele. După E60, îmi părea cel mai nereuşit model din gama BMW! Mă rog, eram pasionat de modelele vechi şi nu “acceptam” în sinea mea evoluţia mărcii cu aşa paşi rapizi. Mai ales că designul propus de Richard Kim nu era tocmai cel cu care eram obişnuit.

P0049834 P0049862

BMW X1 nu m-a cucerit deloc, ba chiar mă simţeam oarecum dezamăgit de noile tendinţe în materie de design…Dar, aşa cum se întâmplă deseori în istoria brandului german, deisgnul criticat la început, devine un trend absolut odată cu trecerea timpului. Şi iată că, la câţiva ani distanţă, aflându-mă în căutarea unui nou automobil personal, absolut întâmplător, am avut o întrevedere cu un exemplar X1. Şi ce credeţi? Era exact în aceaşi nuanţă de culoare Marrakesh Brown, condimentat cu elemente finisate gri, parte a pachetului xDrive (deşi maşina este un sDrive), şi îmi părea că arată puţin mai altfel acum. Aparent infantil, jucăuş, ca un T-Rex în miniatura care îţi inspiră respect. E un BMW până la urmă nu? Am zis să îi dau o şansă pentru un test-drive iar de atunci nu ne-am mai despărţit. Şi sunt doi ani deja :)

20141027_095223

Prima experienţă de la RunFlat la anvelope “normale”

 

Şi pentru că exteriorul (designul) este un subiect mai delicat, aşa cum şi gusturile fiecăruia dintre noi diferă, am preferat să trec peste şi să vorbim despre lucruri ceva mai importante, deschid uşa şi vă las înăuntru.

Iar portierele se deschide larg, facilitându-ţi accesul în interior, unde te aşteaptă scaunele sport, volanul în trei spiţe şi bordul cu mult…plastic…
În ciuda dimensiunilor sale compacte, maşina mi s-a părut pe măsură de spaţioasă. La înălţimea mea de puţin peste 1.80 mă simţeam confortabil la volan, deşi ca pasager, recunosc, stai cam înghesuit. Toate instrumentele de bord sunt orientate spre şofer, trăsătură clasică pentru BMW, motiv pentru care, dacă te afli în dreapta şoferului, rişti să te simţi “inutil”. Punem cheia în contact, apăsăm butonul start/stop şi hai să îi dau o tură.

Prima impresie: Accelerează foare sigur, mai ales pentru o maşină care are sub capotă numai 143 de cai putere. Ce-i drept cuplul motorului (320Nm), care se simte cel mai bine pe o plajă de turaţii între 1.750 şi 3.000 de rpm, compensează din lipsa căluţilor. Sunetul de tractoraş învăluie habitaclul şi pare puţin cam enervant la început, mai ales dacă eşti obişnuit cu motoarele pe benzină însă în scurt timp începe să îţi placă şi chiar nu îi mai dai importanţă. Menţionam mai sus că maşina este echipată în versiunea sDrive18d, ceea e în traducere ar însemna că toată puterea motorului (143hp) de 2.0 litri volum (N47) este livrată punţii spate, de unde vine şi litera “s”. În cazul maşinilor cu tracţiune integrală, acestea poartă inscripţia xDrive. Cifrele 18d vorbesc despre versiunea de putere a unuia şi aceluiaşi motor de 2.0 litri, care se regăseşte şi în caroseria lui E81/82/87, E90, sau F30.

20131113_151339

Noiembrie 2013 proaspăt importat

 

Maşina din imagini a fost importată în ţară cu 114 mii kilometri la bord, iar timp de doi ani am parcurs peste 40.000 de km, preponderent pe drumurile din oraş. Până acum suspensia nu a necesitat investiţii, dar încep să se facă auzite şi primile “mulţumiri” pentru gropile omniprezente pe drumurile noastre. Semn că unele bucşe necesită deja înlocuire iar o vizită în service urmează a fi programată. Ceva mai rapid s-au uzat plăcuţele de frânare, atât pe faţă cât şi pe spate, ca urmare a unui stil de condus puţin mai agresiv dinamic. Mai ales că şi sistemul de stabilitate contribuie la uzura sporită a acestora, aşa cum în viraje, la viteze înalte, frânele spate sunt acţionate automat!

20150702_215108 20150702_21510220131203_195547

În dependenţă de posibilităţi şi dorinţe, un set nou de plăcuţe vă costă între 700 şi 1500 de lei pe faţă şi 600-1500 lei pe spate. Aici vorbim despre producători aftermarket pentru că nu am îndrăznit să bag mâina în stocul dealerului oficial BMW din Moldova, pentru că ştiu că preţurile muşcă. Mai greu va fi cu sensorii (martori) care vă indică uzura acestora, aşa cum pe piaţă nu prea le găsiţi, indiferent că apelaţi la AutoMall, Bennet Auto sau AutoDoctor. Doar dacă le comandaţi în prealabil. Altfel, rămâi cu eroarea în bord ce te informează de fiecare dată când pui cheia în contact că “trebuie să mergi în service”. Până una alta, se poate trăi şi cu asta, o spun din experienţă 😀

20140430_175924

Ulei pentru “tigaie”

 

Iar dacă pentru lucrări minore puteţi apela în service-uri “de la cunoscuţi”, atunci pentru schimbul de ulei (odată la 10.000 km) recomand să apelaţi la dealerul oficial. Motoarele noi sunt foarte capricioase şi de aceea nu merită să economisiţi la acest capitol, mai ales că manopera+ulei+filtru ulei ajunge cam la 1.500 de lei, deci nu e chiar o avere, comparativ cu lucrările de reparaţie care ar putea rezulta din exploatarea incorectă. Filtrul de aer îl puteţi schimba şi singuri, eu personal o fac la fiecare 5000 de km şi aleg unul ieftin. Am şi motive pentru asta, ilustrate în câteva poze. Totuşi drumurile din ţară, praful şi mizeria sunt cel mai mare inamic al motorului, iar cutia filtrului de aer este bombardată zilnic cu acestea.

20150911_124632

După numai 4000 de kilometri

 

Apropo de motoare. Propulsorul N47, succesorul lui M47, este cunoscut ca fiind mai puţin fiabil, în special fiind popular pentru problema care o pune sistemul de distribuţie a gazelor. Lanţul acestuia, este amplasat în spate şi nu în faţă, iar acolo este expus unei uzuri semnificative. Întinderea şi ulterior ruperea acestuia poate cauza daune grave motorului. Iată de ce, la procurarea unui bavarez, indiferent de caroserie, echipat cu asemenea agregat, este bine să faceţi o inspecţie la dealer, într-u identificarea acestei posibile defecţiuni. Depistată la timp, tratamentul (înlocuirea lanţului şi a altor elemente susceptibile de defect) costă între 1000 şi 2000 de euro, însă un motor defect vă duce cu mult peste această sumă! O altă recomandare ar fi să aveţi grijă cum trataţi pedala de acceleraţie, mai ales în cazul celor mai performante propulsoare ce dezvoltă 177 de cai putere, în caroseria lui E90 de exemplu!

P90056164_1024

Un alt defect comun, este rola pentru accesorii. Aceasta cedează o dată la 50-70-100.000 de kilometri, iar odată depistată nu ezitaţi prea mult cu înlocuitoul acesteia. Poate genera vibraţii simţitoare care duc la deteriorarea pompei de apă, sau şi mai grav, a arborelui cotit! Preţul acesteia variază între 3500 lei (Corteco) şi 6500 lei (original BMW), iar pompa de apă începe de la 150 euro nouă, pe aftermarket. Tot pentru a vă proteja pompa de apă, utilizaţi exclusiv doar antigel BMW. Verificaţi constant nivelul acestuia în sistemul de răcire, pierderea de antigel trădează fie defecţiunea pompei fie probleme mai grave la nivelul chiulasei sau blocului motor.

Rola în sine, o vedeţi chiar pe centru

Rola în sine, o vedeţi chiar pe centru

20150911_124448

O spălare la motor te ajută să identifici mai uşor unele probleme

 

Ca o notă generală, pot spune că este foarte elastic şi plăcut motorul. Nu te lasă atunci când ai nevoie, e “atent” la pedală şi, comparativ cu rivalii săi, este cel mai puţin gălăgios. Dacă vă pare prea zgomotos, faceţi o vizită în service, problema se poate ascunde în pernele motorului, capacul de protecţie a acestuia sau rola principală. Va trebui să te împaci şi cu consumul de carburanţi care se ridică la 8-9 litri la sută în oraş (10 în regim de iarnă) sau 5.7 – 6.5 litri în afară, cu condiţia că ai un stil de şofat sigur şi eficient. Cifrele indicate sunt “testate” de vreme şi nu reprezintă informaţia afişată pe bordul maşinii. Iar dacă tot am atins subiectul carburanţilor, fără să vreau să fac publicitate vreo unei companii petroliere, totuşi recomand efix-ul. Diferenţa se traduce în lucrul motorului, mai puţin zgomotos, în consum, dar şi în comportament, este mult mai sensibil la doleanţele tale.

20140715_225906 20150601_202255

Următoarea după motor este cutia de viteze cu şase trepte, ce poate fi operată şi în regim manual. Ei bine pentru un şofer “mediu” care nu dă prea mare importanţă la felul în care aceasta operează, totul pare să funcţioneze ok. Totuşi, uneori este deranjantă şi ezită să cupleze următoarea treaptă. Acest lucru se observă mai mult la urcarea în pantă, cu viteză mică, unde cutia rămâne “blocată” în treapta a doua (uneori chiar prima) şi stă “acolo” până şi la 2.500 rotaţii pe minut sau mai mult. Problema poate fi soluţionată mutând levierul în regimul manual, însă, nu ai tot timpul chef de joacă cu ea, că doar e “automată”, nu vrei să o înveţi să conducă! Te mai şi bruschează câteodată, dacă o bună parte a zilei ai condus mai agresiv, atunci spre seară nu vei putea conduce relaxat, asta deoarece transmisia “aşteaptă” să îi înfunzi acceleratorul în podea. Bineînţeles că există şi latura opusă a acestei situaţii, dacă după o perioadă de timp, ai condus maşina în regim mai leneş, agale, atunci simţi că “nu te citeşte” atunci când vrei să te angajezi într-o depăşire sau te grăbeşti undeva (aşa cum o fac toţi moldovenii).

DCIM100GOPROGOPR1269.

Prea uşor intră mizeria în tapiţerie

 

Interiorul poate părea mic la prima vedere, dar este destul de spaţios. Aici nu prea ai la ce te opri în descriere. Se vede şi în poze bordul din plastic, inserţiile din plastic, trimuri din plastic, volan tapiţat cu piele (dură), levierul executat în aceeaşi manieră, scaune sport (merită 100%), compartimentul pentru mănuşi cam micuţ (glovebox), butonaşe micuţe şi drăgălaşe, toate astea în ansamblu funcţionează şi se prezintă bine. Cu excepţia panoului pentru acţionarea geamurilor electrice, cel de pe portiera şoferului, care după păererea mea este amplasat prea mult în spate. Chiar şi după doi ani de zile de utilizare, mai confund butoanele faţă/spate. BMW X1 este construit pe platforma lui BMW Seria 3, iar asta înseamnă că o bună parte din tehnologiile acestuia au fost transferate aici, şi aşa cum X1 este o maşină de nivel “inferior”, ori mai bine zis entry-level, nu ar trebui să vă aşteptaţi la materiale din clasa premium de lux.

20150911_124222 20150911_124230

Una peste alta, interiorul, zic eu, este suficient de modern şi plăcut. Cele mai apreciate rămân a fi scaunele sport cu susţinere lombară reglabilă electric. NU te foloseşti prea des de opţiunea asta, dar dacă împarţi maşina mai des cu soţia (în cazul meu) atunci cu siguranţă că îţi va fi utilă. Scaunele beneficiază de o sumedenie de reglaje, astfel că oricine se poate adapta la volan, unde mai pui că şi coloana de direcţie este ajustabilă pe lungime şi înălţime.

Odată instalat confortabil, observi oglinzile exterioare imense. Sunt chiar ciudate pentru început, dar îţi asigură o imagine foarte clară la ce se întâmplă în jur. Dar, chiar şi aşa, nu ai cum să scapi de fenomenul cunoscut ca “zona oarbă”. Asta e…

20150911_124259

Ca să fie clar pe cine ai depăşit, ai şi oglinzile mari

 

Mi-a plăcut sistemul multimedia care oferă conexiune la portul AUX şi USB, citeşte CD-uri MP3 şi bineînţeles radio. Sunetul din boxe este plăcut, echilibrat şi nu îi lipseşte nici bass-ul, care vine din difuzoarele instalate sub scaunele din faţă.

Pasagerii banchetei spate se pot bucura de suficient spaţiu pentru cap şi genunchi dar vor acuza dureri de burtă/spate pe drumurile noastre. Iar de vină este atât suspensia rigidă, cât şi construcţia a maşinii. Denivelările se fac simţite practic tot timpul, ca să nu mai zic de speedbump-urile instalate în capitală. X1-ul este echipat cu jante R17 şi încălţat în anvelope 225/50, potrivite pentru un condus ager în oraş dar care reduc semnificativ din confort. În acest caz puteţi opta pentru anvelope cu profil mai înalt, sau jante de dimensiuni mai mici. Eu am rămas la setup-ul de fabrică, deşi recunosc, deseori sunt tentat să încerc anvelope cu cel puţin 5% mai nalte, ex 225/55. Iniţial, toate maşinile sunt echipate cu anvelope de tip RunFlat, aşa cum portbagajul nu prevede spaţiu pentru roata de rezervă (nici măcar una de mici dimensiuni). Vă recomand insistent să scăpaţi de ele, iar pentru mai multă încredere că nu rămâi pe drumuri, te poţi înarma cu un set de “quick repair” şi o pompă de aer electrică. Deja s-au dovedit a fi foarte utile :)

20150911_124355

Chiar şi la înălţimea de 1.80 m nu te apasă nimic

 

Portbagajul este şi el micuţ, dar suficient pentru a-ţi satisface nevoile cotidiene. Îţi încape fără probleme căruciorul pentru bebeluş, iar în cazuri excepţionale, poţi rabata banecheta spate în raport 40/20/40 sau 40/60, pentru a transporta încărcături mai voluminoase, cum ar fi o ţeavă de 2.5 metri. Puţină insistenţă şi dibăcie, încape şi aceasta, verificat!

P90048937

Bancheta pliabilă în raport 40:20:40

 

În rezumat aş vrea să menţionez câteva neajunsuri care mă indispun uneori:

– Unghiul de virare nu este suficient de bun, astfel că ajungi să faci mai multe manevre la parcare, şi nici poziţia volanului raportată la roţi nu este foarte informativă/intuitivă.
– Sistemul de climatizare necesită multă joacă până înţelegi care temperatură este cea mai optimă pentru zilele toride. Fie suflă prea puternic, ori nu e suficient de rece aerul (lichidul de răcire fiind schimbat). Procedura de diagnosticare, curăţare şi adaos a lichidelor necesare climatizorului încep de la 300 de lei, atât cât percep specialiştii de la PitStop (400 în cazul meu).
– Izolarea fonică nu e dintre cele mai proaste, dar lasă de dorit totuşi. Ştiu că nu e un Seria 7 însă este un BMW şi mă aşteptam la ceva mai mult de atât.
– Preşurile de material au tendinţa să alunece, deşi beneficiază de sisteme de prindere pe care angajaţii de la spălătorii le smulg din mochetă fără nici o urmă de compasiune. În scurt timp ai o gaură în “covor” care îţi aminteşte că aici a fost prinderea cu lipici.
– Suspensia rigidă, mai ales pe spate. Sunt binevenite jantele mai mici sau anvelopele cu profil înalt, uitaţi de RunFLat! Costurile de întreţinere şi reparaţie sunt cam aceleaşi cu un E90.
 Clanţele portierelor dau naştere unor sunete mai puţin plăcute.

La polul opus, vreau să trec în revistă calităţile cu care se poate lăuda un BMW X1. Ţinuta de drum: excepţională! Aveţi grijă doar să nu frânaţi puternic la intrarea în curbe, riscaţi să provocaţi un derapaj, aşa cum “fundul” este foarte uşoară. Poziţia la volan şi spaţiul la umeri sau deasupra capului te face să uiţi că te afli într-un automobil compact, construit pe platforma lui BMW Seria 3. Dinamic, manevrabil, foarte practic şi versatil, iar garda la sol “rezolvă” multe probleme la parcarea în oraş. Totuşi nu vă aventuraţi pe drumurile de ţară, nu este un off-roader veritabil!

Scurt informativ BMW Presse:
BMW X1 sDrive18d:
Four-cylinder diesel engine with all-aluminium crankcase, turbocharger with variable intake geometry and common-rail direct fuel injection
Capacity: 1,995 cc, max output: 105 kW/143 hp at 4,000 rpm
Max torque: 320 Nm/236 lb-ft from 1,750 – 3,000 rpm
Acceleration 0–100 km/h: 9.6 sec
Top speed: 200 km/h (124 mph) deşi acul se duce uşor la 220km/h
Average fuel consumption to the EU standard: 5.2 ltr/100 kilometres
(equal to 54.3 mpg imp)
CO2 emissions to the EU standard: 136 g/km
Emission standard: EU5.

P90048952 P90048961 P90048958 P90048953 P90048945 P90048944 P90048941  P90048899 P90048869 P90048861 P90048844 P90048843 P90048842 P90048825 P90048819 P90048792

Atât am avut de spus! Baftă la drum şi ne auzim data viitoare!

Type
X1 S18D (EUR)
Dev. series
E84 ()
Line
X
Body type
GEFZG
Steering
LL
Door count
5
Engine
N47
Cubical capacity
2.00
Power
105
Transmision
HECK
Gearbox
AUT
Colour
MARRAKESCHBRAUN METALLIC (B09)
Upholstery
STOFF MEDIAN/ANTHR./SILBEREFFEKT (AXDN)
Prod. date
2010-08-12
Order options
No.
Description
1CA
SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
1CB
CO2 CONTENT
1CD
BRAKE ENERGY REGENERATION
2KZ
LT/ALY WHEELS V-SPOKE 318
2PA
LOCKING WHEEL BOLTS
205
AUTOMATIC TRANSMISSION
230
EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
249
MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL
255
SPORTS LEATHER STEERING WHEEL
258
RUNFLAT TYRES
3AT
ROOF RAILS ALUMINIUM SATINATED
3XL
EXTERIOR DESIGN CONTENTS X LINE
4AE
ARMREST FRONT RETRACTABLE
481
SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
507
PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521
RAIN SENSOR
534
AUTOMATIC AIR CONDITIONING
544
CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
6AA
BMW TELESERVICES
6AB
CONTROL TELESERVICES
606
NAVIGATION SYSTEM BUSINESS
615
EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION
616
BMW ONLINE
633
PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF.
676
HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
698
AREA-CODE 2
775
INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE
8SC
COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE
8SP
COP CONTROL
8S3
AUTOMATIC LOCK WHEN DRIVING AWAY
8TK
PASSIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS
8V2
STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED
845
ACOUSTIC BELT WARNING
863
EUROPE/DEALER DIRECTORY
868
LANGUAGE VERSION DUTCH
886
DUTCH / ON-BOARD DOCUMENTATION
896
DAYTIME LIGHTS FUNCTION

 

 

 

Leave a Reply